”Einhorn skriver med rikedom på infallsvinklar och känsla för dramaturgi. Hon fäster sin berättelse i historiska fakta. Hon är noggrann med att inte göra hårda påståenden med mindre än att de kan beläggas. Men till syvende och sist är det hennes egen förståelse som bär berättelsen och ger mening åt historien. Är man intresserad av världens just nu mest intressanta man, då är Kameleont lärorik. Dessutom, som alltid med Einhorn, god läsning.”
Roland Poirier Martinsson, Göteborgs-Posten
”Lena Einhorn vet hur man berättar. Genom att gå riktigt nära de människor som mött och arbetat nära Putin i en rekonstruerad närvaro som gränsar till skönlitterär lyfter hon fram storyn om Putin, och varför vi borde ha vetat vem han är redan för ett par decennier sedan. Det är enkelt och briljant.”
Johannes Nesser, Journalisten
”Kameleont är väldigt spännande och välskriven. Känslan av att vara med mitt i skeendet snarare än att betrakta det på distans ger en extra dimension … Lena Einhorns främsta bidrag är att komplicera bilden av Putin. Ena stunden är han den oförvitlige tjänstemannen som chockar sin omgivning genom att säga nej till mutor. I nästa bygger han en datja vid finska gränsen för Sankt Petersburgsbornas skattepengar.”
Wolfgang Hansson, Aftonbladet
”Ett ambitiöst försök att samla trådarna om Putins väg till makten till en sammanhängande berättelse… Lena Einhorn är en driven och effektiv berättare, van att djupdyka i historien. Här har hon lånat in grepp från tv-seriernas dramaturgi: korta kapitel, skiftande fokus.”
Lars Linder, Dagens Nyheter
”Einhorn ger en rik och mångsidigt förgrenad bild av Putins uppstigande till presidentposten… mer som en roman än som en undersökning av ett faktiskt händelseförlopp… Den berättelsen kan ändå kännas trovärdig genom att Einhorn inte släpper de spår hon följer.”
Ulf Olsson, Expressen
”Lena Einhorn skildrar skickligt det allmänt kaotiska stämning som råder i det Ryssland som knappt hämtat sig från kaoset som uppstod när Sovjetunionen brakade samman… Kameleont är spännande, klargörande och föredömligt pedagogisk. Sparsmakad, återhållsamt berättad, journalistiskt kylig. Einhorn skriver inte sin läsare på näsan, utan jobbar mycket med det outsagda, och låter oss själva dra slutsatser. Hon behöver inte heller dra på några större känslomässiga växlar; berättelsen om Putins makttillträde är redan så laddad och full av förebådanden.”
Josefin De Gregorio, Fokus
”Med stor behållning läser jag den dokumentära biografin Kameleont … Lena Einhorn är väl påläst på modern rysk historia och lyckas återskapa spänning och dramatik utifrån samtida dokument och andra öppna källor … Det är en spännande dokumentär så väl skrivet och väl avgränsat till en period från 1990 till 2000. Mycket väl genomförda faktainsamlingar och bakgrundsundersökningar. Det är svårt att skriva enkelt om modern rysk historia men Lena Einhorn gör det med bravur. Så det är ett fantastiskt tidsdokument av en mörk epok i Rysslands historia, och även nyckeln till en ännu svartare samtid … Denna bok är ett måste för varje person som vill förstå vår nutidshistoria och en svanesång över ett förlorat Ryssland och dess despot.”
André Loutchko, DAST Magazine
”Lena Einhorn visar att det fanns aktivister och medier som uppmärksammade såväl Putins korruption som indikationer på FSB:s inblandning i sprängningarna redan inför presidentvalet 2000. Många som borde ha vetat bättre satte ändå sin tilltro till Putin. I historiens ljus framstår de förstås som naiva. Men de är samtidigt en påminnelse om att Ryssland hade kunnat ta en helt annan väg, och att många ryssar velat och vill detta. Frågan om liberalt sinnade demokrater kan ha något att vinna på en politisk koalition med en hårdför nationalist är förstås aktuell också i våra dagar. Det är svårt att inte läsa Kameleont som en varning för att alls försöka.”
Mattias Svensson, Svenska Dagbladet, ledare
Oumbärligt om Ryssland och Putin… Lena Einhorn skriver med sitt exakta och drivna språk fram konturerna av en maktmänniska.
M-Magasin